Alhamdulillah..Berpeluang mengikuti Misi Kemanusiaan Kemboja



ASSALAMULAIKUM

Final Exam lagi lebih kurang 3 hari lagi tapi aku mcm biasa , rileks tak kena tempat .. kuikuikui.. Dengan tanpa kesedarannya aku 0nline fb tak henti2, kalau mak aku tau nie, abissss laaa.. Tengah rancak 0n9 tetiba ada 1 gambar yg menarik minat aku .. Gambar s0rang budak kemb0ja Islam .. 

Aku penah ikut misi kemanusiaan Kemboja pada Mei tahun lepas .. Kat sana aku bpeluang tengok masyarakat Islam yang hidup serba kekurangan .. Mereka tidak ditindas tapi tidak diberi hak keistimewaan mcm agama lain.. Tengok hidup di0rang dlm serba kekurangan, amat2 lah menyentuh perasaan aku yg tak berapa kental nie ..

Waktu nie ada s0rang kawan tengah makan kek, ada s0rang budak dtg tepi bas tengok kami .. Kawan aku bagi sepotog besar kek kat budak comel tu .. Tetiba yang lain datang serbu.. Disebabkan kami yg masih fening lalat tak abis lagi sebab baru turun flight, nak makan pun tak selera jadi kek tu tak tersentuh pun, semua kek yang ada kami bagi..
Ambik la adik , nenek :')

HAHA .. Ensem id0k ?

Petang tu kami terus masuk perkampungan Islam di Wilayah Cham.. Dari hotel nak ke kampung tu punye la jauh.. Sepatutnya sampai petang tapi ada sikit masalah utk masuk ke kampung tu menyebabkan kami sampai lewat dari masa yang dijadualkan .. Dari atas bas aku tak nampak apa2 lagi sebab mamai baru bangun tido, turun2 bas aku nampak anak2 kemboja nie dah beratur sambut kami .. WAHHHH ! terharu :')
Sambil jalan sampai lap airmata, Sobssobsssss...
 Sepanjang jalan di0rang beratur sampai la ke khemah makan ..

Esok pagi tu kami berkampung sehari di kampung tu.. Nenek nie tak pandai cakap melayu, aku pun tak tau nak cakap kemboja.. HAHA , kami cuma senyum lepas tu angguk2 geleng2 je ..

Cakap tak pun, gambar je lebih .. Ada beberapa patah perkataan aku belajar, tapi bila aku sebut dengar mcm bahasa siam je , malas lah -_-'

Antara bantuan yang dihulurkan .. Pelajar Politeknik Kota Melaka sedaya upaya memasang elektrik di sekolah berhampiran ..Sekolah tu terlalu kosong, hanya ada kerusi, meja dan papan tulis .. Tak de elektrik, lampu dengan kipas memang sah2 la tak de..  Dengan cuaca kat sana yang panas, tak tau la macam mana diorang belajar .. Kagum sangat.. :)

Bantuan lain seperti mengecat sekolah, pembinaan perigi dan sumbangan kesihatan pun  turut di hulurkan ..

Selain bantuan kewangan, Pihak YADIM juga menyumbangkan beberapa ekor lembu. Diorang masak bagi kami .. Dapat la merasa makanan kemboja .

Sumbangan perigi
Wartawan RTM (baju kotak2)... tengah interbiu penduduk 

Rumah penduduk kat sana, kecik je kan tapi serius best.. Dengan suasana kampung yg cantik tu..

Macam kat Malaysia je.. Tapi lembu di0rang tak gemuk macam kat Malaysia. Kurus2 je ..

Nie pulak bantuan dari rumah ke rumah.. Pergi setiap rumah bagi beras dan beberapa keperluan yang lain.

Cantik kawasan kampung nie..





Jumpa budak kecik nie, geram ! tampar dahi sikit, Dushhh!


Nenek nie buat aku menagis sepanjang jalan nak balik ke hotel .. :')

Anak angkat

Budak2 nie bagi aku try makan teratai nie .. Masuk2 mulut je terus muka lain, errrrrr.. Nak buang, Ish! di0rang ada kat depan tengah teng0k, last2 telan ..  Di0rang makan mcm makan kacang je siap bunyi krup krapp krup krapp...

Berebut nak kan gula-gula :'(
Aku tak terfikir pulak nak bawak gula-gula.. 

Barisan sukarelawan terdiri dari YADIM, PUSPANITA, pelajar Politeknik Metro kuantan, Politeknik Metro Johor Bharu, Politeknik Metro Kuala Lumpur, Politeknik Kota Melaka..

Antara wartawan yang buat liputan



WANIEY : ALHAMDULILLAH berpeluang ikut misi nie.. Tak dapat bantu sedara Islam kat Gaza, dapat bantu yang lain pun jadilah selagi mereka sedara kita .. Yang kat Gaza kita d0akan mereka sentiasa dilindungi Allah.. Amin.. 



20 Responses to "Alhamdulillah..Berpeluang mengikuti Misi Kemanusiaan Kemboja"

  1. Replies
    1. sedih sgt .. kalu tgk sndiri lg sebak

      Delete
  2. ha3..anda mmg relax pn :) relax la dlu kn, wahhh bestnya dpt join misi kmnusiaan cmni..tringin jgk nk join..diorg hdup mmg daif kemboja ni, subhanallah..kcian je tgok, tmpat diorg xde jalan tar ke?? wlwpn jalan tanah merah..nmpak cntik je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kt kg nie jln tnah merah je .. kalau hujan, mmang teruk la kawasn 2..

      Delete
  3. menitis air mata baca entry ni :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. kering airmata bila tgk sndiri keadaan di0rg especially kanak2..

      Delete
  4. macam mana korang pergi sana ek, poli bawak yer?

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah..

    Satu misi yg suci...

    ReplyDelete
  6. Sebak baca entri ni. Kita patut bersyukur sebab Allah bagi kita lebih dari yang diorang ada. Makan pakai semua cukup. :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl .. 2 pun ada yg x tau bsyukur lagi..

      Delete
  7. seronok lah adik kat sana...dapat kenal dengan orang sana...memang peramah mereka tu kan dik...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. di0rang mmng peramah .. tp x faham plk apa di0rg ckp .. wat bhsa isyarat jela.. b0le la faham2 sikit2 :D

      Delete
  8. wow..best nye..nak pegi jugak..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyAllah satu hari nanti mana tau :)

      Delete
  9. wah bestnya dia dapat pergi. sangat beruntung

    ReplyDelete
  10. tahniah sebab join program kemanusiaan.. sumbangan anda amat diantikan mereka disana.. sy nih, masih lgi tak berpeluang join program sukarelawan@ kemanusian mcm nih.. huhuhu.....jelez pun ad tengok gambar kat atas nih..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyAllah , mungkin bl0m masanya.. tanamkan niat 2 penting :)
      x dpt tlg yg jauh, yg dekat pun x pe ..

      Delete